Wszystko co powinieneś wiedzieć o tachografie

Tachograf (z greckiego tachos – prędkość + grapho – pisać) jest urządzeniem wbudowanym pod kokpit kierowcy i służy jako rejestrator czasu spędzonego przez kierowcę na nieustającej jeździe. W świetle przepisów AETR tachograf musi posiadać przyrządy, które wskazują prędkość (tachometr), przebytą odległość (drogometr) i czas (zegar), dzięki którym kierowca posiada wszystkie niezbędne informacje podczas jazdy.

Zamontowanie tachografu jest obowiązkiem według rozporządzenia Unii Europejskiej 165/2014, a wykorzystywanie go w autach kierowców umożliwia Inspekcji Transportu Drogowego sprawdzenie czy firma i jej pracownik nie łamią prawa.

 

Tachografy montowane są, żeby zminimalizować ryzyko wypadków spowodowanych przez kierowców, gdyż zmęczenie stanowi ogromne zagrożenie, bo w grę wchodzi bezpieczeństwo ładunku i pojazdu – a w najgorszym wypadku – życie kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego.

Przedsiębiorstwa wraz ze swoimi pracownikami podlegają regularnym kontrolom i dzięki tachografom można przechowywać i zapisywać wszelkie informacje na temat kierowcy i przebytej przez niego trasy.

 

Istnieją dwa rodzaje tachografów, cyfrowe i analogowe. Tachograf cyfrowy rejestruje wszystkie najważniejsze dane na tzw. tarczkach tacho, potocznie nazywanych wykresówkami. Natomiast w przypadku tachografów cyfrowych rejestracja odbywa się do pamięci wewnętrznej tachografu oraz na elektronicznej karcie kierowcy. W nowych pojazdach instaluje się już wyłącznie tachografy cyfrowe, gdyż analogowe są bardzo często fałszowane, zatem ewidencja czasu pracy kierowców była zaniżana lub dostosowywana do danej sytuacji. Natomiast nieautoryzowana zmiana danych w tachografie cyfrowym jest niemalże niemożliwa do przeprowadzenia bez odpowiedniego oprogramowania i wiedzy informatycznej.

TachoControl, czyli zarządzanie czasem pracy kierowców

Polskie i unijne przepisy definiują długość czasu pracy kierowcy, i w ciągu tygodnia jest to 56 godzin, a w ciągu dwóch tygodni 90 godzin. W ciągu dnia nie może to być czas dłuższy niż 9 godzin, z przerwami co 4 i pół godziny. Istnieje też możliwość zintegrowania tachografu z systemem GPS, dzięki czemu wszystkie niezbędne informacje dotyczące czasu pracy kierowców mogą być monitorowane przez zarządzającego flotą.

Do takich danych należy obecna lokalizacja kierującego, stan zapłonu, prędkość, temperatura w ładowni i obroty silnika. Na takim zbiorze informacji opierają się platformy do raportowania, planowania i można tworzyć statystyki. Dzięki takiemu połączeniu można swobodnie i na bieżąco administrować grupami pojazdów. Monitorowane są w ten sposób wyniki i czas pracy, przebieg, trasy, koszty paliwa i terminowość.

 

Każdy kierowca posiadający w aucie tachograf musi pamiętać o sprawdzeniu okresowym, czyli o tak zwanej legalizacji tachografu. Nie ma znaczenia czy mamy tachograf cyfrowy czy analogowy, musi on być zalegalizowany żeby potwierdzić sprawność tachografu i zweryfikować zapisy, które dokonuje to urządzenie.

Według przepisów legalizację przeprowadza się co dwa lata zgodnie z ustawą o transporcie drogowym, natomiast karę za brak legalizacji ponosi kierowca razem z zarządzającym transportem. Należy ściśle przestrzegać dat, ponieważ przekroczenie terminu naraża na poważne konsekwencje.

Źródło: http://www.finder.pl/

Twoja opinia

*